Barnets röst är även min röst

 
 
 
 
Vad säger vi om att 14 sidor med 3737 ord är inlämnade och klara ?! Jag kan inte beskriva denna lättnad.
 
Min syster påminde mig om att det är rent utav sjukt att jag sitter här som juriststuderande med en nyskriven uppsats om "Barnets rätt att komma till tals i vårdnadstvister". Jag har lusläst en mängd domar för att analysera hur vårt samhälle behandlar barnen och deras röst i en domstolsprocess. Det har varit tungt och det vrider sig i magen av att veta hur dessa barn känner. Att ha varit ett sådant barn som jag idag sitter och studerar gör denna uppgift unik. Det som har hänt mig, min syster och många andra ska inte få drabba flera barn. En resa som påminner om en mardröm, pågående i 5 års tid är något som alltid finns i mitt bagage.
 
Det krävs ett barnperspektiv för att förstå problemen i dessa frågor. Ett barn har inte den makten, en vanlig vuxen människa har inte den kunskapen och en jurist har inte barnperspektivet. Det krävs ett barn med äkta upplevelser som har de juridiska kunskaperna. Det är därför jag har valt att bli jurist!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

alltså.. blir tårögd, så stolt över dig. Läst hela din uppsats nu, så bra, så viktigt ämne. Du är grym

2014-10-10 @ 14:16:40

Kommentera inlägget här:

Ditt namn tack:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Din hälsning:

Trackback
RSS 2.0